BLOG
16.01.2019
Strategia krok po kroku
Thumb_wide_kroki_3


Strategia komunikacji w mediach społecznościowych powinna być spójna z ogólną strategią promocji przyjętą przez markę. Jeśli podstawowym celem wizerunkowym firmy jest kreowanie obrazu marki otwartej na dialog i wychodzącej na przeciw potrzebom klienta, nie można tego pominąć podczas wyznaczania kierunków działań w mediach społecznościowych. W takim przypadku powinniśmy przyjrzeć się szczególnie takim aspektom, jak szybkość i jakość relacji z fanami, bądź rozważyć wdrożenie dodatkowych narzędzi komunikacji z klientami (np. dedykowanej aplikacji kontaktowej).

Podczas pracy nad strategią należy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań (W jakim celu chcemy wykorzystywać media społecznościowe? Do kogo będziemy komunikować? Jakie treści chcemy publikować? Kiedy, jak często i jakim kosztem?). Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam wypracować poszczególne komponenty strategii i dostrzec związki przyczynowo-skutkowe, jakie między nimi zachodzą:

1.Określenie celów działania.Po co komunikujemy?

Punktem wyjścia podczas pracy nad strategią obecności jest zdiagnozowanie celów. Na wstępie rozważmy zatem, czy nasza obecność w mediach społecznościowych ma służyć przede wszystkim zwiększaniu rozpoznawalności marki, kreowaniu określonego wizerunku, podnoszeniu wartości sprzedaży czy może bardziej specyficznym celom, jak np. pozyskiwanie pracowników i budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy (employer branding). Bez precyzyjnego wyznaczenia celów trudno jest odpowiednio podejść do kolejnych kroków, takich jak dobór optymalnych kanałów komunikowania, wyznaczenie grupy docelowej, czy opracowanie tematyki i charakteru komunikacji.

2.Identyfikacja konkurencji i benchmarking, czyli analiza porównawcza. Do kogo się porównujemy?

Przed przystąpieniem do działania warto przeanalizować, jak w mediach społecznościowych radzi sobie nasza konkurencja. Oprócz Facebooka popularnymi kanałami, gdzie warto szukać naszych “rywali” jest Twitter (szczególnie popularny w branży medialnej), Instagram, YouTube czy Pinterest. Analizując działania konkurencji w poszczególnych kanałach, warto zwrócić uwagę na takie kryteria, jak m.in.:

    · liczba fanów - do jakiej liczby osób potencjalnie dociera dana marka
    za pomocą kanału (zasięg komunikacji),

    · jakość komunikacji – pod względem merytorycznym, językowym czy
    wizualnym,

    · interakcje z fanami - szybkość i jakość odpowiedzi oraz sentyment
    (wartość emocjonalna) komentarzy,

    · poziom zaangażowania fanów – ilość reakcji, w postaci polubień,
    komentarzy czy udostępnień postów,

    · wykorzystanie zakładek – ilość, jakość, przydatność zakładek z
    aplikacjami i stronami statycznymi, podpiętymi do danego fanpage’a.

    3. Określenie grupy docelowej. Do kogo komunikujemy?

    Przed podjęciem działań należy stworzyć charakterystykę grupy, do której zamierzamy dotrzeć z komunikacją (wiek, płeć, region, zainteresowania, wykształcenie, itp.). Charakterystyka ta jest bardzo przydatna w kampaniach reklamowych i targetowaniu postów, ale ma także istotne znaczenie dla języka komunikacji. Inaczej będziemy pisać do młodzieży, inaczej na fanpage’u dedykowanym dla świeżo upieczonych mam, a jeszcze inaczej do fanów piłki nożnej. Pamiętajmy, że grupa docelowa działań w mediach społecznościowych może różnić się od tej przyjętej w ogólnej strategii marki.

    4. Analiza kanałów mediów społecznościowych. Do kogo i jak komunikujemy?

    Kolejny istotny krok to wybór najbardziej adekwatnych kanałów komunikacji z klientami. Każdy serwis społecznościowy ma swoich “typowych użytkowników Różne jest także “zapotrzebowanie” serwisów
    (Twitter wymaga krótkich, ale precyzyjnych wiadomości tekstowych, Facebook i Instagram lubią dobre zdjęcia, YouTube wymaga przygotowania filmików, a LinkedIn wymaga materiałów eksperckich). Każdy z kanałów ma swoją specyfikę, trafia do różnych odbiorców za pomocą różnego materiału, stąd warto rozważyć, które będą najodpowiedniejsze dla naszej marki. Wiele dużych firm z powodzeniem jest obecnych nawet na 5-6 kanałach społecznościowych.

    5. Strategia komunikowania. Jak będziemy to robić?

    Tworząc strategię komunikowania przechodzimy do szczegółów związanych z charakterem komunikacji. Na tym etapie należy określić poruszaną tematykę (i “wagę” poszczególnych zagadnień), częstotliwość postowania i sposoby angażowania fanów.

    6. Określenie harmonogramu działań i budżetu. Kiedy i jakim kosztem?

    Przed wdrożeniem strategii w życie pozostało nam jeszcze opracowanie harmonogramu działań, czyli rozłożenia poszczególnych elementów w czasie oraz opracowanie budżetu związanego z kosztami obsługi, kampanii reklamowej i dodatkowych narzędzi np. w postaci dedykowanych zakładek. Harmonogram pozwoli nam monitorować postępy naszych działań i zaplanować modyfikacje bądź ważne wydarzenia: konkursy, cykle tematyczne, zmiany CI (identyfikacji wizualnej), itp.

    Powiązane wpisy

    OFERTA

    Zapraszamy do zapoznania się z pozostałą częścią naszej oferty.

    Strategia_simple

    Tylko dobrze przemyślane działania dają wymierne efekty. Dlatego zanim wprowadzimy markę do świata nowych mediów, definiujemy kierunek działań oraz kanały dotarcia i przeprowadzamy gruntowną analizę konkurencji, aby zbudować najbardziej efektywną strategię obecności w mediach społecznościowych.

    Simple

    Naszą przewagą jest bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Oferujemy bieżące opracowywanie materiałów w zakresie proponowania i tworzenia treści, budowania i podtrzymywania dialogu z fanami oraz profesjonalnej obsługi graficznej prowadzonych profili.

    Kampanie_simple

    Nowoczesna reklama jest inwestycją, która przynosi wymierny zwrot. Wiemy, co zrobić, aby środki przeznaczone na reklamę zostały skutecznie zainwestowane, dając jak najlepszy efekt.

    Szkolenia_simple

    Zwiększ skuteczność swoich działań w mediach społecznościowych, korzystając z naszej wiedzy i doświadczenia! Oferujemy szkolenia grupowe oraz doradztwo indywidualne. Służymy wsparciem zarówno w obszarze standardowych działań promocyjnych jak również rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych. Program zajęć dopasowujemy do indywidualnych potrzeb naszych Klientów.